Intervieveaza-ti potentialul sef angajator

Cristina Pasat, Director General, Professional

De multe ori, atunci când suntem în căutarea unui loc de muncă, tindem să ne concentrăm prioritar pe efortul nostru de „vânzare” în faţa potenţialului angajator şi omitem faptul că acea companie care îşi doreşte un anumit angajat face la rândul ei o acţiune de vânzare prin care îşi doreşte să atragă persoana în cadrul companiei.
de Cristina Pasat, Director General Professional

De asemenea, literatura de specialitate abordează prioritar modalităţile de prezentare din perspectiva candidatului şi mai puţin din perspectiva angajatorului.

Ştim cu toţii glumele consacrate referitoare la procesele de recrutare şi cum se explică schimbarea „realităţii”, odată ce am fost angajaţi, prin expresia „atunci eram în proces de recrutare…”, care surprinde tocmai acest proces de „vânzare/marketing” pe care şi companiile îl fac, şi care poate avea ca rezultat proiectarea unei imagini „cosmetizate” a viitorului angajator, care se poate dovedi inexactă după începerea colaborării.

Aşadar, o informare documentată şi corectă cu privire la viitorul angajator este o etapă care nu trebuie ignorată / minimalizată, oricât de atrăgătoare ar părea perspectiva oferită de acesta.

În care obţinem detalii din partea unor foşti angajaţi, este de preferat să căutăm să le confirmăm şi din alte surse, utilizând discernământul propriu. În cele mai multe cazuri, opinia foştilor angajaţi este subiectivă şi se referă la situaţii personale, bune sau rele; chiar dacă sunt povestite cu titlul de generalizare, relatările acestora pot face de multe ori abstracţie de contextul mai larg şi pot contribui la formarea unei imagini inexacte despre compania angajatoare.

În momentul în care aţi ajuns la un interviu de angajare, probabil că aveţi deja o serie de informaţii cu privire la compania angajatoare şi la oferta acesteia. Probabil aţi vizitat site-ul companiei şi aţi căutat informaţii despre produsele şi obiectivele acesteia, aţi citit articolele existente şi aţi studiat atent anunţul de angajare.

După etapa de auto-prezentare din cadrul

interviului există de obicei posibilitatea de a adresa întrebări viitorului angajator cu privire la companie şi la postul discutat. Din păcate, puţini sunt candidaţii care se folosesc de această oportunitate. Şi totuşi, cei care o fac ar trebui să ţină cont de câteva lucruri:

– Este bine să încercaţi să validaţi informaţiile obţinute deja despre companie, produsele acesteia şi postul în discuţie. Asiguraţi-vă că informaţiile obţinute din presă sau de pe internet sunt corecte, întrebaţi dacă le-aţi înţeles corect. Spre exemplu, dacă aţi citit că firma la care aţi dori să vă angajaţi îşi construieşte un sediu nou, e bine să întrebaţi unde anume va fi acesta, astfel încât să puteţi evalua dacă distanţa faţă de locuinţa dumneavoastră nu reprezintă o problemă.

– Este de asemenea în avantajul dumneavoastră să puneţi în discuţie detaliile postului pentru care aplicaţi, să întrebaţi care sunt obiectivele postului, dacă există aspecte mai complexe sau delicate ale viitoarei poziţii (spre exemplu, dacă aplicaţi pentru o poziţie de contabil, nu strică să întrebaţi dacă lucrările contabile sunt aduse la zi sau aveţi de adus la zi lucrări lăsate nefinalizate; dacă aplicaţi pentru o poziţie în vânzări, e util să întrebaţi dacă zona care vă este alocată a mai fost acoperită în trecut sau este o zonă nouă, care este targetul pe zona dumneavoastră etc.)

– Este util să întrebaţi care sunt obiectivele companiei pentru următoarea perioadă, dacă are în plan să lanseze produse noi, să fuzioneze cu altă companie, să se extindă etc.

– Este util să puneţi încă de la primul interviu întrebări legate de anumite resurse ce vă sunt alocate, dar nu referitor la toate. De exemplu, dacă veţi candida pentru o poziţie de conducere în marketing sau brand management, este bine să întrebaţi dacă firma colaborează cu o agenţie de publicitate cu care veţi putea lucra, dar nu şi care este bugetul alocat unui anumit brand sau departamentului de marketing. Dacă aplicaţi pentru o poziţie în vânzări, este util să întrebaţi dacă vi se va pune la dispoziţie o maşină, nu şi dacă o veţi putea folosi şi în afara orelor de program.

– Dacă urmează să lucraţi într-o fabrică sau un depozit, este util să întrebaţi dacă există condiţii speciale de lucru (zgomot, mirosuri speciale, temperaturi scăzute etc.). Dacă răspunsul este afirmativ, puteţi întreba şi dacă există echipament de protecţie special (căşti, mască, mănuşi de protecţie etc.).

– De asemenea, este util să validaţi potenţiale conflicte de interese: dacă lucraţi la un furnizor sau la un client al companiei la care aplicaţi sau dacă aveţi o rudă care lucrează deja în cadrul companiei la care aplicaţi, este bine să menţionaţi acest aspect la prima discuţie şi să întrebaţi dacă acest lucru reprezintă un inconvenient. De asemenea, dacă aveţi o afacere proprie pe care doriţi să o păstraţi şi după angajare, este bine să menţionaţi acest lucru şi să întrebaţi dacă acest aspect pune probleme potenţialului angajator. Un alt potenţial conflict de interese este situaţia în care o rudă apropiată dumneavoastră lucrează la un concurent al companiei la care aplicaţi. Şi această situaţie trebuie discutată la prima întâlnire.

Acestea sunt doar câteva aspecte sau întrebări care se pot pune angajatorului şi este bine ca ele să fie adresate înainte de a lua o decizie de acceptare sau respingere a unei oferte de angajare. Totuşi, e bine să ţinem cont de faptul că avem la dispoziţie un timp limitat, că este bine să existe un echilibru între timpul pe care l-am acordat auto-prezentării şi cel pe care îl alocăm întrebărilor către angajator. Ne putem întâlni de mai multe ori cu reprezentanţii companiei angajatoare şi nu trebuie să acoperim toate aspectele la prima întâlnire. De asemenea, în cazul în care ni se face o ofertă de angajare, putem solicita una sau mai multe întâlniri cu angajatorul, nu este obligatoriu să aşteptăm că această solicitare să vină doar din partea sa. Toate aceste elemente indică interesul nostru pentru postul oferit şi pentru firma angajatoare şi vor crea o impresie pozitivă celor cu care avem interviul. Putem fi şi noi creativi, în limitele profesionalismului, cu demersul de angajare, nu trebuie să avem doar o atitudine pasivă şi să răspundem la întrebări.

*Articol publicat în Business Woman Magazine, ediţia 68